Een overtuigende website: hoe maak je die?

Als bedrijf of non-profit heb jij een fantastische boodschap of idee waarmee jij hét verschil maakt. Maar hoe verwoord je zo’n boodschap goed op je website? En hoe overtuig je jouw bezoekers hiervan? Tijd om voor deze vragen een stapje terug te nemen: Vijf tips voor een (nog) betere website.

1. Stel één boodschap centraal

Mensen vergeten veel. We onthouden gemiddeld maar 20% van wat we lezen. Die bezoeker op jouw website is dus vergeetachtig en is er daarnaast ook maar heel kort (gemiddeld 4 seconden), want hij moet straks nog de hond uitlaten en langs z’n ouders én de boodschappen nog doen.

Wat ik probeer te zeggen is: verwacht niet dat iemand veel onthoudt en meeneemt van jouw website. Zorg er dus voor dat jouw bezoeker het belangrijkste wél meeneemt. Dat doe je door één boodschap centraal te stellen op je website. Alles moet om die boodschap draaien.

Zorg ervoor dat jouw bezoeker het belangrijkste wél meeneemt

Een paar tips:

  • Bij alles wat je creëert moet je jezelf afvragen of of het bijdraagt aan de hoofdboodschap die je wilt overbrengen.
  • Stel jezelf de vraag: Is op mijn home in één opslag duidelijk waar ik voor sta?
  • Zorg ervoor dat je homepage een krachtige korte samenvatting is van jouw verhaal.
  • Houd je tekst simpel en to the point. Een beknopte tekst is krachtig en zorgt ervoor dat mensen hun aandacht niet verliezen.

2. Vertel JOUW verhaal

Wat is dan die boodschap waar het om moet draaien? Ga hiervoor terug naar het begin: Waar ligt jouw visie? Wat is jouw verhaal? Met welke reden ben jij begonnen om een positieve impact te maken?

Dit verhaal is uniek en als jij dit goed weet te vertalen naar je website, onderscheid jij je ook nog eens van je concurrenten. Wanneer jij goed kunt laten zien wat jouw drijfveren zijn om een verschil te maken, heb je gelijk een streepje voor.

Laat zien wat jouw drijfveren zijn om het verschil te maken

Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel websites zien er kil uit, ook al komt het van organisaties die echt iets goeds betekenen.

Om er achter te komen wat jouw boodschap is, kun je deze vragen stellen:

  • Waar ligt de passie en de drive van mij of mijn organisatie?
  • Wat onderscheidt mij van mijn concurrenten?

En als je website eenmaal staat, stel jezelf de vragen:

  • Krijgt iemand anders door de website hetzelfde beeld van mijn organisatie, als wanneer hij met mij erover praat?
  • Komt mijn verhaal in alle facetten van de website terug?

3. Bewijs het!

De volgende stap: vertrouwen opwekken bij jouw bezoeker. Wanneer mensen besluiten jou te ondersteunen, hebben zij redenen nodig om dit te doen. Ze doen het niet zomaar. 

Wees daarom niet bang om een beetje trots te zijn. Je mag laten zien waar jouw organisatie in uitblinkt of wat je behaald hebt.

Geef mensen een duidelijke reden om jou te steunen

Een paar praktische tips

  • Laat cijfers spreken. Ben je een goed doel? Laat zien waar het geld van donaties heen is gegaan. Verkoop je iets? Laat zien hoeveel mensen jouw product al hebben aangeschaft.
  • Laat andere mensen op jouw website vertellen wat ze aan jou hadden.
  • Deel je kennis! Door content te schrijven voor jouw doelgroep laat je zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Mensen weten je zo ook beter te vinden en je hebt gelijk vertrouwen opgebouwd.
  • Heb je belangrijke awards of certificeringen behaald? Laat dit duidelijk zien!

4. Maak het persoonlijk

Wie komen er op je website? Mensen! Jij dus. En ik. Wij mensen houden van persoonlijk contact. We geloven iets veel sneller wanneer het van een persoon komt, dan wanneer een statische tekst op een statische website iets beweert. 

Houd hier rekening mee wanneer jij je website bouwt, want er liggen echt veel mogelijkheden. Een paar tips:

  • Schrijf je tekst gewoon zoals je praat. Doe alsof je een een-op-een gesprek hebt en vermijd vakjargon.
  • Praat op je website niet over je bedrijf of organisatie maar over het team en de personen.
  • Gebruik foto’s van mensen. Van jouw, je team, of mensen die er iets mee te maken hebben. (Wist je dat mensen foto’s sowieso veel beter onthouden dan tekst?)
  • Persoonlijke ervaringen op een website zijn belangrijk. Wij mensen willen graag van anderen horen waarom we voor jou moeten kiezen.
  • Blijf eerlijk en transparant. Mensen waarderen dit en prikken er snel doorheen, wanneer je niet eerlijk bent.

5. Stel de bezoeker centraal

Dit is de laatste tip, maar eigenlijk de belangrijkste. Wat jij wilt met de website is belangrijk, maar als de websitebezoeker er niks mee kan of het niet begrijpt, ben je terug bij af. De wensen en behoeftes van de bezoeker staan dus centraal.

Hiervoor moet jij je gaan inleven in die bezoeker. Diegene komt met een bepaald doel aan en wil graag zo snel mogelijk vinden waar hij voor komt. Het is aan jou om die bezoeker het zo gemakkelijk mogelijk te maken om dat doel te behalen. Als dit niet makkelijk genoeg gaat, is de bezoeker snel afgeleid of alweer verdwenen.

Zorg ervoor dat jouw bezoeker zo snel mogelijk zijn doel kan behalen

Een paar tips om dit te doen:

  • Het belangrijkste: ga praten met jouw publiek/volgers en bespreek wat zij belangrijk vinden aan jouw website. Gebruik die input om je website in te richten
  • Maak een customer journey waarin je bedenkt via welke ingangen een bezoeker binnenkomt en welke stappen diegene waarschijnlijk gaat zetten. Heb je al een bestaande website? Dan kun je via een tool als Google Analytics of Hotjar analyseren hoe je de structuur kunt verbeteren.
  • Denk goed na over een duidelijke navigatiestructuur: zorg dat het belangrijkste naar voren komt en gebruik duidelijke bewoordingen. Ook belangrijk: niet elke pagina hoeft in de navigatie terug te komen.
  • Zorg dat de bezoeker zich begrepen voelt. Benoem de problemen waar hij tegenaan loopt en laat zien welke oplossingen jij hebt.

Conclusie: het zijn gewoon mensen

Ik hoop dat je dit meeneemt: die websitebezoekers zijn gewoon mensen zoals jij. Jij maakt echt niet zomaar de stap om een bepaald doel te ondersteunen. Ga dus gewoon bij jezelf na: wat zou ik nodig hebben om overtuigd te raken van een boodschap?

Sidenote: Bij het schrijven van deze blog zijn wijzelf genoeg dingen tegengekomen die wij zelf ook nog kunnen verbeteren op onze website. Hoogste tijd om daar komende weken mee aan de slag te gaan!

Geschreven door

Connect op Maat vergroot de online impact van bedrijven en stichtingen die het verschil maken.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Meer lezen