Deze online marketing strategieën zijn óók belangrijk voor B2B

De B2B-communicatie is sterk veranderd over de afgelopen jaren. Zo beginnen B2B-klanten hun zoektocht net als B2C-klanten gewoon via Google en checken ze ook social media voordat ze de keuze voor een bedrijf maken. In deze blog: vijf belangrijke online marketingstrategieën voor B2B-bedrijven.

In ons werk als online marketingbureau komen we veel B2B-bedrijven tegen die weinig prioriteit geven aan online marketing. Vaak is dit omdat er weinig kennis is of omdat er wordt gedacht dat het weinig zal opleveren. Aan de hand van vijf strategieën hoop ik je in deze blog te laten zien waarom je als B2B-bedrijf wel aan de slag zou moeten gaan met online marketing. 

Betekenis van B2B-marketing
B2B staat voor business-to-business, oftewel: bedrijven die zaken doen met andere bedrijven. Dit is het tegenovergestelde van B2C-bedrijven (business-to-consumer),  wat bedrijven zijn die aan consumenten leveren. Met B2B-marketing bedoelen we dus alle activiteiten die ervoor zorgen dat een product of dienst bekend wordt bij B2B-klanten (andere bedrijven dus) in een bepaalde doelgroep.

Aantrekkelijke en doelbewuste website

Je website is de basis van jouw online marketing. Het is een belangrijke plek waar alles samenkomt over jouw bedrijf. Ook is het vaak een eerste plek waar potentiële klanten een kijkje nemen, wanneer geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat de website aantrekkelijk en informatief is, maar ook gericht op het verkrijgen van leads en interactie. Een paar tips voor een betere website:

  • Zorg dat je website en content gericht is op jouw doelgroep
  • Optimaliseer je website voor mobiel gebruik. 50% van de B2B-zoekopdrachten wordt op dit moment gemaakt via mobiel!
  • Bewijs voldoende waarom een keuze voor jouw bedrijf de beste is
  • Zorg ervoor dat de website bij de identiteit van jouw bedrijf past
  • Stel de bezoeker in alles centraal. Maak bijvoorbeeld een customer journey voor je website waarin je bedenkt via welke ingangen iemand binnenkomt en welke stappen hij zal ondernemen.

Effectieve SEO

71% van de B2B-klanten begint zijn zoektocht op Google. Zorg er dus voor dat jouw website daar wel goed is te vinden. Hiervoor moet je op SEO focussen: search engine optimization. Dit betekent dat jij je website optimaliseert voor zoekmachines, oftewel: beter vindbaar maakt.

Hoe?

  • Binnen je website: Het belangrijkste is dat je website technisch goed gebouwd. Als dit niet het geval is, kunnen zoekmachines je minder goed vinden. Zorg daarnaast voor voldoende content op je website. Wat daarin belangrijk is: maak goed gebruik van de juiste zoekwoorden in deze content. Door hierop te focussen, kunnen zoekmachines jouw content beter aan zoekers verbinden en zul je hoger in de zoekresultaten verschijnen.
  • Buiten je website: Zorg ervoor dat je website een autoriteit opbouwt als betrouwbare website. Zoekmachines laten betrouwbare websites hoger ranken. Een belangrijke strategie om dit te bereiken is linkbuilding: laat andere websites naar jouw website linken, via bijvoorbeeld publicaties of gastblogs. Bedenk wel: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Een paar websites met hoge autoriteit die naar jou linken zijn meer waard dan een grote groep kleinere websites.

Gerichte content marketing

Content marketing houdt heel simpel in: het verzorgen van relevante informatie (content) voor jouw doelgroep. Het is iets heel anders dan traditionele PR marketing, iets wat klanten onderbreekt met promotioneel materiaal. Content marketing verzorgt juist waardevolle informatie, precies waar B2B-klanten naar op zoek zijn.

Met de juiste content bouw je een status op als expert in jouw vakgebied

De belangrijkste vorm van content marketing is een business blog ontwikkelen. Bedenk hiervoor goed wat geschikt is voor jouw doelgroep. Zo’n blog vormt ook een belangrijk en effectief onderdeel van je SEO strategie. Door blogs die de juiste vragen beantwoorden, wordt jij zichtbaar in het juiste publiek. Je bouwt een status op als expert in jouw vakgebied. De perfecte positie om vanaf dat punt een relatie op te bouwen met potentiële klanten.

Gebruik van social media

Social media worden vaak overgeslagen door B2B marketeers. Ongeschikt voor deze branche, is vaak de gedachte. Verkeerd! 60% van B2B-klanten checkt social media van bedrijven zoals jij. Facebook, Instagram en LinkedIn zijn belangrijke platformen om te gebruiken. Kijk echter wel kritisch wat bij jouw bedrijf past en waar jouw doelgroep actief is.

Kijk kritisch welk platform bij jouw bedrijf past en waar jouw doelgroep actief is.

Om zomaar mensen te bereiken is vaak nog een lastige aangelegenheid op social media. Zonder engagement (interactie met volgers) bereik je sowieso maar weinig mensen. Hier een paar ideeën voor posts om wel veel engagement te behalen:

  • Maak het visueel: foto’s en vooral video’s zijn belangrijk
  • Houd het lekker persoonlijk, laat mensen centraal staan
  • Vertel succesverhalen: houd volgers op de hoogte over kleine succesjes of grote mijlpalen
  • Geef waardevolle business tips
  • Testimonials: laat anderen hun ervaring met jou vertellen

Social media kan een tijdsintensieve taak zijn. Tips om dit handig aan te pakken zijn om te crosspromoten – creëer content die geschikt is voor veel verschillende kanalen – en door posts in te plannen, zodat je alleen een bepaald moment van de week op deze taak hoeft te focussen.

Ten slotte: email marketing

87% van de B2B-marketeers gebruikt nieuwsbrieven als onderdeel van hun content marketing. Dat is niet voor niks: met een goede nieuwsbrief vertaal je geïnteresseerden naar leads en vervolgens klanten.

Maar: dan moet je het wel goed doen. Je herkent vast zelf dat je mailbox uitpuilt van de vele mailtjes op een dag. Hoe zorg je ervoor dat je toch opvalt en dat mails of nieuwsbrieven iets opleveren?

  • Schrijf een verleidelijke onderwerpregel. Hiermee verhoog je de kans dat ontvangers jouw mail openen. Maar pas op met clickbait-titels, daar prikken mensen vaak snel doorheen.
  • Verdeel je mailinglijst in segmenten. Niet elke klant is geïnteresseerd in dezelfde mails. Wanneer je jouw contacten verdeeld in verschillende interesses, kun je een stuk persoonlijkere mails creëeren. Dit kan gemakkelijk met bijvoorbeeld MailChimp.
  • Maak in je mail duidelijk wat de lezer moet doen. Zorg voor een duidelijke call-to-action of een paar call-to-actions. Houd het overzichtelijk en probeer niet te veel acties in een mailtje te stoppen.

Hulp nodig bij jouw online marketing? Connect op Maat helpt bedrijven die het verschil maken om hun online positionering te vergroten.

Geschreven door

Connect op Maat vergroot de online impact van bedrijven en stichtingen die het verschil maken.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Meer lezen