4 redenen om niet te starten met online marketing

Een goed idee, dat verkoopt zichzelf lang niet altijd. Vooral niet online. Toch zijn er nog steeds bedrijven die weinig moeite doen om hun idee of product online aan de man te brengen. In deze blog: 4 redenen om niet te starten met online marketing, en een paar tips om het toch wel te doen.

Bezwaar 1:
Het is een grote stap om mee te beginnen

Online marketing (simpelweg het promoten van jouw dienst of product via het internet) wordt soms gezien als iets lastigs en complex. Maar de stap om ermee te beginnen hoeft helemaal niet groot te zijn. Stel: je wilt beter gevonden worden via Google. Een makkelijke stap om dan te beginnen is content marketing: ga aan de slag met waardevolle content schrijven, op het gebied waar jouw doelgroep vragen heeft. Het is een goede manier om vertrouwen te winnen van jouw publiek en jezelf als expert neer te zetten en uiteindelijk om beter gevonden te worden.

Verwacht nog geen wonderen na je eerste blog, maar ga wel direct meten: welke doelgroep trek je aan? Op welke zoekwoorden komen mensen binnen via Google? Blijf daarmee constant je content verbeteren. Zo wordt de eerste stap gelijk een stuk overzichtelijker.

Bezwaar 2:
Ik heb al een prima website, dat is toch genoeg?

Dat je een prima website hebt, zou een gegeven moeten zijn, maar dat is pas het begin van een sterke online aanwezigheid. Stel jezelf deze vragen om volgende belangrijke stappen te zetten:

  • Is mijn website goed te vinden? Dat je bovenaan in Google komt als je jouw bedrijfsnaam invoert is mooi, maar er is nog veel meer te behalen. Een goede vraag is: kunnen mensen jou ook vinden als ze je naam/product niet kennen, maar wel een probleem hebben die jouw product oplost?
  • Worden websitebezoekers omgezet in waardevolle contacten? Aan een goede vindbaarheid heb je in principe nog niks als een websitebezoeker weer verdwijnt na zijn bezoek. Het is dus van belang om deze bezoeker te stimuleren om op een bepaalde manier verbonden te blijven. Dit kan bijvoorbeeld door iemand zich in te laten schrijven voor een nieuwsbrief of een social media account te laten liken. Zo wordt een (misschien twijfelende) bezoeker omgezet in een warm contact.
  • Worden mensen gestimuleerd tot rendabele actie? Dit is waar je het uiteindelijk voor doet: je warme contact of gewone websitebezoeker omzetten in klant, donateur, zakelijke partner, et cetera. Hiervoor is het nodig dat jij on top of mind blijft bij jouw potentiële klanten, en ze jou weten te herinneren. Strategieën hiervoor zijn bijvoorbeeld: e-mailmarketing, remarketing of social media marketing. Bedenk goed wat bij jouw bedrijf en jouw doelgroep past. Daarnaast is een goede conversie op je website onmisbaar: zorg ervoor dat de stappen tot een belangrijke actie makkelijk en logisch zijn.

Deze stappen vormen eigenlijk heel globaal de basis van een goede marketingstrategie en zijn relevant voor alle soorten bedrijven

Bezwaar 3:
Onze branche is niet geschikt voor online marketing

Dit bezwaar horen we nogal eens. Niet bij bedrijven die leveren aan klanten in de e-commerce. Die weten echt wel wat het belang van online marketing is. Maar vooral B2B bedrijven (bedrijven die leveren aan andere bedrijven) zijn er zich soms niet van bewust dat online marketing ook voor hun branche essentieel is. Is dit bij jou het geval? Dan zijn dit wat cijfers om je strategie te heroverwegen:

Als je als B2B-bedrijf dus op zoek bent naar meer omzet, is online marketing van groot belang. Velen gingen jou voor, maar je bent zeker nog niet te laat.

Bezwaar 4:
Een investering in online marketing kost veel geld

Dat klopt vaak wel. Er zit inderdaad een aardig prijskaartje aan  als je een bedrijf inhuurt om de online marketing over te nemen. Er zijn toch twee dingen die je in je achterhoofd moet nemen:

Ten eerste: een investering in online marketing gaat jou sowieso sales opleveren. Dan hebben we het niet eens over een lange termijn. Afhankelijk van de vorm van online marketing die jij kiest, kan het rendement snel meetbaar zijn.

Ten tweede: je hoeft niet al je marketing verantwoordelijkheden uit te besteden. Een gedeelte kun je prima zelf opleveren. Ingewikkelde SEO technieken kun je uitbesteden, maar de basis – de content – kun je zelf schrijven. Het is wel verstandig om feedback van het gespecialiseerde bedrijf vragen. Zo word je er zelf steeds beter in en is dit ook nog eens op langere termijn heel waardevol.

Conclusie: online marketing is voor elk bedrijf waardevol

Met deze blog heb ik je hopelijk kunnen overtuigen dat online marketing ook voor jouw bedrijf belangrijk is en vooral dat de stap om te beginnen niet groot hoeft te zijn.

Benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen? Dit is wat wij doen.

Geschreven door

Connect op Maat vergroot de online impact van bedrijven en stichtingen die het verschil maken.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen?

Meer lezen